bosschebolletjes.reismee.nl

Beautiful Beijing, you have been scam-ed, you block your visa, sir

Fantaaastisch....

Een nieuw record 'creditcard blokkeren' gaat naar Rick. Was het vorig jaar Jannie die na amper 2 dagen haar pinpas (nog in Mexico-city) door midden brak, gaat de prijs deze reis naar ondergetekende. Een prestatie van formaat. Kortom we zijn ge-scamd. (LOL)

En dat is dus ook Beijing.

We klokken 4:17: de Bossche Bolletjes proberen met oud a-4 formuliertje de eerste Health check te omzeilen, wat een ontzettend slecht idee is. Na excact hetzelfde formuliertje in te vullen op a-5 formaat mogen we door. Denk daar de 171 hijgende dampende chinezen in je nek maar bij. Douane, appeltje eitje.

China is Groots, Gigantisch en Engels is een vies woord. Omdat wij graag via 'local transport' reizen, besluiten we met de metro naar ons hotel te gaan. Slecht idee (nr 2) na een vlucht van 10 uur en amper slaap (de stoeltjes van KLM passen precies). We hadden niet het adres van het hotel in Chinees Schrift bij ons.

Op z'n zachts gezegd een uitdaging. Kortom: we hebben 2,5 u. gemetro-od. Overigens staat Jannie's gezicht dan opeens heel anders. Onbetaalbaar. Daarbij wil ik mijn dank uitspreken naar alle Chinese metro clerks die zich ontfermd hebben over ons. In bijzonder hij die uiteindelijk naar ons hotel heeft gebeld.

Verder zal ik jullie niet teveel vermoeien met details, maar dit verhaal wilde ik jullie niet onthouden.

Beijingbetekent; Bei ='noordelijke (hoofdstad' (jing) = grote stad), da's andere koek dan 's-Hertogenbosch of zelfs Mexico-city. Een grote stad, dat is het en koud. Brrrr,een kleine min 15 graden. En da's koud, als je gaat site-seeen. ;)

Zo bibberden via tiananmen plein naar de Verboden stad, want vanuit daar werd het rijk bestuurd. Tussen 1406-1420 werd er zo pak em beet 720,000 m2uit de grond gestampt. Bouwen dat kunnen de chinezen. 'Laten zien' dat kunnen de Chinezen ook. Echt overal hangen 'lempkes'. Dat doen ze goed!

We glibberden naar de Chinese muur, Badaling, na enorm veel treden, is de top bereikt! Gevolg; enorme spierpijn dat wel. Een fantastisch view uit de wachttorens. Zo zie je de muur slingeren door het inmens mooi winterse landschap. Een mooi momentje voor onszelf.

Het bezoekje aan de Magic Wall (lett. vertaling) ging verder gepaard met bezoekjes aan traditionele fabriekjes. Nu weten we waarom zo'n Chinese vaas zo duur is, hoe zijde in china gewonnen en verwerkt wordt en waarom in godsnaam die beeldjes zo prijzig zijn.
Allemaal handwerk, maar goed mensen genoeg hiero. (1,3 bll.)

Kleine Intermezzo:
Even een mededeling van huishoudelijk aard: Twitter & facebook zijn een no-go in China. (sorry followers van hendrikcbos)

Verder viel ons op dat over het algemeen de Chinees aardig is, maar amper verstaanbaar. Van gebaren houden ze hier niet. Dat levert mooie sketches op, vraag de weg en men schudt nee en loopt vervolgens hard door.

Niet iedere chinees is aardig, zo stonden we op het Plein van de Hemelse Vrede. (Dagje 2) Nog slapering, jet-laggerig en naief. Spraken twee, toen nog leuke Chineesjes, ons aan. Blah Blah teachers, blah blah..city...Blah Blah samen theedrinken, gezellig. Tuurlijk waren we nog net niet bij het hoofdstuk 'scam' in de lonely Planet aangekomen, wel bij het hoofdstuk Chinezen vinden het leuk om Engels te converseren met toeristen.

Na een fantastisch ritueel een traditionele thee ceremonie, drinking tea with openingflower.
Dronken Jannie en ik zo'n pak 'em beet 10 thee in tequilla glaasjes. Rekening 96,87 Euro en ik had bij het afrekenenmijn credit card uit het oog verloren. Die wisselkoers heej. De dames, die warengevlogen.

You have been scam-ed, you block your visa, sir.

Tot zover Beijing, wij vonden het er oprecht fantastisch. Hypermoderne gebouwen en winkelcentra, afgewisseld met kleine hutjes kraampjes en eettentjes.
Vele tempels, vele godsdiensten, een rijke historie en heeel veeeeeel mensen.

Nu op naar Xi'an.. 12 u. met de nachttrein.

Dikke X

Rick y jannie

p.s. de Bossche Bolletjes proberen overal ter wereld de plaatselijke lekkernij te proeven, zoals de Bossche Bol in 's-Hertogenbosch. Hier is dat e.o.a Budhistisch Pannekoekje met gehakt en iets van rauwe kool. Naam onuitspreekbaar.

Thijs

leuk verhaal, ik zou alleen jullie naam veranderen in de pannenkoekjes op reis. :) Volgende keer nemen jullie gewoon geen creditcards mee :)

jpi

wat een relaxt verhaal, (daar houden wij thuisblijvertjes van) maar niet eens zo heel verschillend van nederland namelijk; niet iedere nederlander is aardig, het is hier ook koud en als je niet uitkijkt word je hier ook genaaid :-)

ff niet over lekkernijen......PEKINGEEND? (maar zo lekker is ie nie)

Pekingeend is afgekeurd

Pekingeend viel ons idd wat tegen.
Dus mag niet in de lijst van lekkernij.

x

Robindapobin

Heej Rick...probeer de Babi Pangang eens die schijnt ook lekker te zijn. Coole foto's trouwens.

mriek

he bossche bollen! hier dat andere haagse hopje...
klinkt goed! en ach 1 beroving was incl in de trip dus voor nu is het klaar. geniet er van en we volgen jullie uiteraard :-)

imke

Zo, dat klinkt iig goed! Niet zo zeer dat er ook wat mis ging maar dat hoort er gewoon bij. Ik ben zelf nu een week terug en bij het lezen van dit soort verhalen krijg ik enorme heimwee! Ondanks dat de temperatuur daar niet geheel te vergelijken is met de 38 graden die ik gewend ben, ik ben jaloers. Geniet, geniet, geniet en vergeet vooral niet te : GENIETEN!!! hahaha.

x im

Marie Louise

Hé reizigers,
Leuk om jullie avonturen te volgen. Wel goed op elkaar passen natuurlijk. Heb zelf Oeganda weer geboekt van 18 maart tot 19 mei!!!
Liefs.

Jay-Jay

Hey Rick en Jans,

Ik zie/lees dat jullie je daar erg vermaken! Ben benieuwd naar de volgende foto's en verhalen!! Veel plezier daar!!!

Liefs Jay-Jay

El Kapitan

Klinkt goed Rick en Jans,

Xi-an is een grote lelijke stad, maar mooi genieten van het Terra Cotta leger dan. Niet vergeten Cheng-du mee te pakken voor de Panda beertjes, he.... Have fun!
Tip! de lonely planet heeft chinees schrift en daarmee kun je redelijk snel kaartjes kopen op het station of op de luchthaven... Verder lekker op straat eten, is goed voor je weerstand ;-) en ook nog eens echt lekker!!!

Liefs van Femke en mij

Margret

Hej Jans en Rik,

In Eerde hebben ze ook een overheerlijke typische Deerdse lekkernij. ;-). Moet je ook eens komen proeven.....
Leuk om op deze manier met jullie mee te reizen. Wij zijn al voorzichtig aan het voorbereiden op Japan, maar ja wel ietsje korter

Dikke knuffel Greetje