bosschebolletjes.reismee.nl

Myanmar, Birma This is Burma.. -terugblik-

Nu onze moeders nerveus beginnen te worden, hoog tijd voor een update. Voordat we over het nu (Indonesie) bloggen, gaan we even terug in de tijd. Terug naar Myanmar, terug naar Burma. We hebben hierover nog niet geblogd vanwege ons busongeluk.

Ergens in januari 2010, de beslissing om naar Myanmar te gaan vergde wat overpeinzingen. Immers het Militaire Regime dat aan de macht is, is alles behalve democratisch gekozen. In 2005 verplaatst 'The Government' de hoofdstad van Yangon naar Naypyidaw, een mooi staaltje van machtsvertoon.

Geld verdwijnt in de verkeerde zakken. Het land is arm en de machthebbers plukken het land kaal, althans zo wordt beweerd. Anderzijds, wij, Europa en U.S. bocoytten het land al tientallen jaren en keren het land de rug toe.

Toch besloten wij om dit met eigen ogen te zien. Een mening te vormen over dit land. Want wat is waar?

Myanmar: 'one trip is simply never enough, it's a country that fuels your emotions, stimulates your senses and stays in your soul..'

Onze eerste stappen in Myanmar, we komen aan in Yangon en we springen letterlijk 40-50 jaar terug in de tijd. Oude auto's en ossen, paarden en wagens. De eerste indruk is er een van een land van contrasten. Eerlijk gezegd; het heeft iets om terug in de tijd te gaan. We wanen ons even Suske en Wiske, die in de Teletijdmachine prof. Barabas stappen.

Myanmar: toeristen reizen in ‘restricted areas' en er is electriciteit tussen 19:00-22:00.

Yangon: We delen we een krakkemikkige taxi met onze comrad Yuri, een Russische/Duitse Boedhist. Eenmaal downtown Yangon, gaan we met Yuri geld wisselen, een waar avontuur. De Buddhistische Yuri deed dit tijdens zijn studententijd in de USSR en is erg bedreven. Van diverse straat ‘hustlers' belanden we bij een Katholieke Priester, die Yuri van zijn vorige reis kent. De Priester is ons welwillend, na een prettige discussie over de ‘geloven' zijn kluisje te openen. Uiteindelijk zijn wij Zijn Kinderen en wisselen we ons geld tegen een goede koers. Chats en Dollars, Lang leve de Katholieken.

Myanmar: er zijn geen pinautomaten, je betaalt er met Chats en nieuwe U.S. Dollar-biljetten

Vrij normaal in Yangon, geen electricteit. Na 22:00 gaan bij een aantal plekken de generatoren aan. Het lijkt in eerste instantie vrij duister, maar integendeel is waar. Het is veilig en mensen zijn enorm vriendelijk, zo belanden we in China town. Daar brandt nog licht. Na China Town checken we het nachtleven en belanden in een locale bar/dancing. We zijn een fenomeen daar. Totaal drie toeristen en de Myanmareese jeugd. Een feest. Daar ontmoeten we Peter en Ye Ni. Die later na ons ongeluk zich ontpoppen tot onze helden.

Myanmar: 87% van de bevolking is Boedistisch

Na drie dagen Yangon nemen we noodzakelijk een vlucht naar Bagan. De wegen daar naar toe zijn erg slecht en het scheelt ons veel tijd. Bagan is een prachtig gebied van 40 km2 volgebouwd met paleizen en duizenden pagoda's (tempels). Het is adembenemend mooi. Het vliegveld is overigens hilarisch. We checkten in op het vliegveld bij kaarslicht. ;)

Myanmar: er zijn geen banken waar je geld kunt halen of wisselen, er zijn een aantal hotels waar je tegen woekerprijzen met creditcard US.Dollars kunt krijgen.

Na het adembenemde Bagan op naar Mandallay, waar we bij aankomst op het vliegveld door een zuster getemperatuurd worden. Vervolgens naar Inle Lake, een Wonderlijke Water Wereld met drijvende groententuintjes, authentieke bevolking en verlate dorpen.

Myanmar: elke vorm van verplaatsen is mogelijk met fiets riksja, genaamd Trishaws en overvolle bussen, pick-ups en minibusjes etc. etc.

In Inle Lake van paard en wagen, tuk tuk, en ander ongedefinieerd gemotoriseerd verkeer, klimmen we een bus in. 26 uur later kris kras door bergen, dorpskes, talloze onderhandelingen met inheemse bevolking komen we aan in Ngwe Saung Beach. Een leeg verlaten strand met een prachtig uitzicht op een smurf blauwe zee. 'We like..'

Met pijn in ons hart verlaten we ons hutje pal aan het strand. Op naar Pathein; een leuk beetje viezig stadje. Een dag later nemen we de bus terug naar Yangon. Toen was het stil.. voor ons een trip om nooit meer te vergeten.

Ondanks het ongeluk hebben we fantastische herinneringen aan Myanmar. Een land van contrasten, terug in de tijd en bizarre avonturen.

This is Burma...

Beso,

R y J

p.s. Ruud van Nistelrooy is echt enorm bekend.

Lekkernij: Fish Lemon Butter Sauce, een topper..

stefan

wat een heerlijke verhalen toch...laat al dat moois maar goed op jullie netvlies branden! Als ik het zo lees krijg ik ontzettend zin om te reizen...Geniet ervan!
Kus Stefan

jpi

wat een kicken land is dat joh. leuke foto's ook. geniet! greetz from behind the desk.. jpi
ps. die man heb ik ook op de foto :-)

Martine

Mooi verhaal, een unieke ervaring. Ook zonder ongeluk zou je dit nooit meer gaan vergeten denk ik. Dat wordt een ware cultuurshock hier in ons luxe kikkerlandje met grote aardappeleters ;-)

Conny en Juan Mallorca

Wat fijn om jullie reisverhalen te lezen! Zijn zelf veel onderweg geweest vandaar deze late reactie!Heb leuke herinneringen aan ons kort verblijf met jullie aan het meer inNigeragua! Herken veel van jullie reis in Birma! Gelukkig zijn jullie heelhuids nou ja heel... uit de bus gekomen!Bedankt voor de mails! H gr, van Juan en mij!

Marie Louise

Fijn om een berichtje te lezen van jullie (eindelijk) en goed om te horen dat jullie deze herinneringen hebben gehouden.
Ben benieuwd naar het voetenwerk van Janny!!
Liefs,
Marie Louise

jaqueline

wat zullen jullie je ogen uitkijken en je steeds weer verwonderen hoe sommige dingen gaan zoals ze daar gewend zijn, maar ontzettend bijzonder om dat allemaal mee te maken, stoer dat jullie verder gegaan zijn, had eigenlijk ook niet anders verwacht;)
geniet nog lieverds!!
dikke zoen jaq