bosschebolletjes.reismee.nl

Adembenemend Nepal

Namaste! Onze aankomst op Nepalese bodem begint goed. We worden uit een enorme wachtrij geplukt, waar krukken toch allemaal niet goed voor zijn.

-Oeps- Eenmaal bij de douane blijkt maar weer dat we tegenwoordig redelijk zorgeloos van de ene grens naar de andere gaan. Bij aankomst in Nepal hebben Jannie en Rick slechts kleingeld bij. -LOL- Da's lastig als je $44 dollar moet betalen.

Resultaat: Rick loopt zonder visum en paspoort drie keer voorbij immigratie en weer terug, om ergens buiten te gaan pinnen. Geen enkele pinautomaat werkt. Gevolg twee bijeenschrapende Nederlanders zoekend naar hun laatste geld, muntjes en briefgeld: Thaise Bahts, Dollars en Euro's. Hillarisch, dat gezicht van de dounabeambte was goud.

Anders dat is Kathmandu, een vieze oude en drukke stad, we love it, waanzinnig. Kijk wel ff uit voor de rondtoeterende Suziki Alto's, die dienst doen als Taxi. In de smalle steegjes kun je zomaar omver gereden worden, door nota bene een Suziki Alto. Verder is Kathmandu voorbij elke beschrijving die je kunt geven, kortom een hectische heerlijke stad, die je moet ondergaan en moet beleven.

Van Kathmandu op naar de Fysio-trekking. Hoppa bus in, 8 uur hotsen en klotsen naar Pokhara, toch wel weer even wennen. Eenmaal in Pokhara even genieten van de rust en de schone stad. Ons verblijf @ Phil's Inn was er een met prachtig uitzicht over het meer. Fijn wakker worden hoor!

De vijfdaagse trekking was a challenge, vooral voor onze Jans, maar de goede verkoper, die ons de 'drager/gids verkocht, verzekerde ons dat het kon. Voor 12$ per dag was ie de onze, de gids genaamd Purna, omgedoopt door mij als Pornu.

De Fysio-Poonhill trekking was pittig. We deden hem andersom, omdat Jannie met haar voet beter omhoog kon klimmen dan omlaag. 5 dagen hobbelen door de Helse Himalaya. Het uitzicht: Adembenemend, Gaaf, Vet Cool! Foto's zeggen in dit geval meer dan mijn geblaat.

We hebben elke seconde genoten, zelfs toen we om 4:00 s'ochtends op moesten om een steile berg te beklimmen. De zonsopgang op Poon Hill om 6:13 was in de categorie 'tranen in je ogen'.

Het laatste stukje in de Suziki Alto Taxi terug naar Pokhara en bereiden we ons voor op het nieuwe jaar. Een festijn van 4 dagen. Happy 2067. Na wat daagjes in Pokhara, Kathmandu, wat tempels, mountainbike tochtjes en ontelbare winkeltjes verder, komen we aan in de Oude Stad van Bhaktapur. Gesticht in de 8e eeuw en volgens mij precies hetzelfde gebleven. (zie foto's)

Nepal was voor ons een prachtig, mensen zijn enorm arm en leven in onvoorstelbare omstandigheden. Toch is de Nepalese bevolking vriendelijk en lief. Iets om misschien bij stil te staan wanneer je onder een warme douche staat.

En onze krukken, gelukkig vonden wij Ganzi, een jonge vent met één werkend been en dolgelukkig met zijn nieuwe krukken. Zo simpel kan het zijn...

Liefs,
Jannie y Rick

Guido Gihaux

Mooie belevenissen jongens! Waanzinnig avontuur. Geniet ervan.

conny

Ja wij waren ook in NEPAL vorig jaar, erg lieve mensen wat bescheidener dan de mensen in India die weer erg spontaan en wat opener zijn.We hopen dat jullie een fijne tijd hebben met deze fijne mensen die het erg moeilijk hebben, liefs vanuit Mallorca Juan en Conny.

stefan

Ha luitjes! Wat goed zeg dat jullie naar Poon Hill zijn gegaan...super ervaring he! Ik herken de fotos met de rhododendrons en de massieve witte bergtoppen op de achtergrond! Super. geniet ervan...xxx Stefan

rhkruis@ziggo.nl

Wat een trip ongelooflijk nog veel plezier .

Rob & Cari

Gijsha

Ok boys en girls, nu is het mooi geweest
Kom maar snel naar NL
Jullie staan geboekt voor 30 april, bootje varen door de singel met een hapje en een drankje,
Dus snel een vliegtuigje checken en dan zien we elkaar snel...

marleen

Yeeh wat prachtig weer allemaal.. Geen last meer van je beentje jans? je bent wel een bikkel hoor.. maar zo n fantastische bergtocht laat je natuurlijk niet schieten... Geniet en nog maar lekker van samen.. en alvast een goeie en veilige terug reis.. dikke x leen

Tonny Bekkers

Als ik zie wat jullie genieten en hoe mooi het daar is,ongelooflijk.Volgens mij kunnen jullie niet meer wennen in het koude kikkerland,alhoewel het hier voor ons ook al mooi is.
Jannie en Rik nog een fijne tijd samen en een goed reis terug.

Azul

Te gek hoor! Heerlijk om met frisse tegenzin op de maandagochtend een uitstekende mogelijkheid te hebben voor werkontwijkend gedrag...

Ewout

He Rick,

tof he, Nepal! Gaaf dat jullie er toch nog naartoe zijn gegaan. En Poon Hill ziet er schitterend uit zeg, had ik ook niet verwacht zo in het voorjaar.

Geniet ze.

Greetz,